Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Hverdagen i Kastanie Allé

Hverdagen i Kastanie Allé er præget af nærhed, tryghed og gode relationer. Vores hverdag er udover de pædagogiske aktiviteter, som vi planlægger med udgangspunkt i børnegruppen også præget af en mængde rutiner og gentagelser, som er med til at give ro, tryghed og overskud. Børnene er med og aktive i de daglige rutiner, hvor vi har stort fokus på selvhjulpenhed: Der er nemlig læring og udvikling i selv at prøve - og prøve igen og opleve alt det, man selv kan.

Morgen

Vi åbner klokken 7 og tilbyder morgenmad fra klokken 7-7.30. Omkring klokken 8 deler vi os ud på stuerne, og så er det her vi tager imod børnene. Vores struktur og rollefordeling er altid den samme om morgenen: Vi er fast to voksne på stuen, hvor én voksen er tæt sammen med børnene, leger med dem, sidder med dem, læser med dem, mens den anden voksne på stuen tager imod de børn, der kommer. Inde på stuen har vi gjort nogle gode legemiljøer klar, så de er tilgængelige og til at gå til, når først børnene er ankommet. 

Som forældre afleverer man i døren til den voksne, som har ansvar for at tage imod. Det, oplever vi, giver den bedste og mest rolige modtagelse for alle børn. Når I henter om eftermiddagen, må I meget gerne komme ind på stuen. Måske jeres barn vil vise, hvad vi har lavet i løbet af dagen eller have lidt tid til at afslutte en leg. 

Formiddag

Klokken 9 spiser vi formiddagsmad. Vi spiser noget brød, får lidt at drikke og taler om morgenen og dagen der kommer. På nogle stuer holder vi samling under maden, på andre holder vi det efter. Det afhænger af børnegruppen. 

Herefter begynder dagens planlagte pædagogiske aktiviteter, hvor vi typisk deler os i små grupper: Måske en gruppe går i alrummet, en gruppe er udenfor på legepladsen og en gruppe bliver indenfor på stuen. Så har vi fokus på det, vi har planlagt. Det kan være noget bestemt legetøj, vi har fundet frem, et puslespil, vi lægger, måske vi maler. En aktivitet kan også handle om sprog eller bevægelse, som vi arbejder meget med. Så har vi fx gjort en motorikbane klar i alrummet, sætter sansegyngen i bevægelse eller gør plads til at de større børn kan kravle på vores klatrevæg. Vi ser på hver enkelt børnegruppe og planlægger efter det, de har brug for. 

Frokost

Klokken 10.45 spiser vi frokost. Vi er delt op ved tre borde i mindre grupper med faste pladser og navne på stolene. Her prioriterer vi at nyde maden sammen, ligesom vi taler om dagen og om det, vi spiser. Og så har vi fokus på selvhjulpenhed: Børnene kan fx være med til at dække bord, får mulighed for selv at øse op, øver sig i at spise med ske, går ud med hagesmækken efter maden osv. - alt sammen tilpasset børnenes alder og kunnen. 

Efter frokost er det sovetid. Her har vi som voksne igen faste roller: Én pusler og skifter, én rydder op efter maden og én sidder med de børn, der endnu ikke er puttet. De mindste børn bliver puttet i krybber og barnevogn og de ældste sover indenfor. Vi følger Københavns Kommunes sovepolitik og putter fx børnene, når de er trætte. Har man brug for flere lure, får man det. Så sørger vi for mad til de børn, der står op senere.

Eftermiddag

Tidsrummet mellem 12-14 er en meget rolig stund, hvor børnene vågner fra deres lur, vi fokuserer på at have gode legemiljøer klar, og der er mulighed for at sidde hos en voksen for at vågne stille og roligt.

Klokken 14 er eftermiddagsmaden klar. Her sidder vi ved langbord og spiser sammen. Og efter maden begynder de første børn at blive hentet. Vi er derefter ofte ude på legepladsen eller indenfor ved gode legemiljøer. Om sommeren, når UV-indekset er højt, går vi først ud efter klokken 15. 

Omkring 15.30-16.00 samles vi igen - det kan være i alrummet, på en stue eller på legepladsen. Klokken 17 lukker vuggestuen og vi siger tak for i dag og på gensyn i morgen.