Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Kommunikationsprincipper i Klynge F

Formål

Institutionen skal i samarbejde med forældrene give børn omsorg og understøtte det enkelte barns trivsel, læring, udvikling og dannelse samt bidrage til, at børn får en god og tryg opvækst. I Klynge BV-F skal den digitale kommunikation mellem institution og hjem være med til at sikre, at alle forældre kan og vil deltage i samarbejdet omkring barnet, så alle børn trives og udvikles.

Så derfor er vores mål:

  • At alle forældre og medarbejdere kender institutionen/klyngens retningslinjer for, hvordan vi kommunikerer digitalt
  • At det er enkelt og forudsigeligt for alle forældre at holde sig opdateret omkring de praktiske dele af deres barns dag i institutionen
  • At forældrene orienterer institutionen om væsentlige forhold i familien, som har betydning for barnets dag i institutionen. Vigtig at informere så tidligt som muligt ift. syg/fri.

Principper for vores brug af Aula i Klynge BV-F

Aula en kommunikationsplatform for pædagogiske medarbejdere og forældre. Kommunikationen i Aula supplerer de fysiske møder og samtaler, hvor medarbejdere videndeler med kollegaer og forældre. Aula sikrer, at vi behandler informationer om børnene sikkert og er stedet, hvor vi deler dokumenter og informationer med personfølsomme oplysninger.

Vi anvender ikke Aula til at løse konflikter eller til personlig kritik af medarbejdere, andre forældre eller børn. Utilfredse forældre opfordres til at tager direkte kontakt til den pædagogiske leder/ klyngeleder med fokus på løsning af problemet.

For at sikre den gode dialog på Aula, opfordrer vi til at:

  • skrive beskeder i en anerkendende og positiv tone
  • overveje dit ordvalg og skriv aldrig i affekt
  • undgå brug af ironi og indforståede vendinger
  • målrette beskeder og henvendelser til relevante aktører

Institutionens ansvar

  • Institutionen holder forældrene opdaterede om barnets trivsel, udvikling og læring. Det sker primært til forældremøder og forældresamtaler, som forældrene bliver indkaldt til i kalenderen i Aula.
  • Institutionen tager personlig kontakt til forældre, hvis der opstår bekymring om barnets trivsel. Institutionen kontakter forældre mundtligt forud for indkald til bekymringssamtale, og evt. bekræfte aftale med besked i Aula.
  • Institutionen og medarbejderne har ansvaret for, at kommunikationen i Aula følger klyngens principper, så forældre kan og vil bruge Aula.
  • Institutionen hjælper alle forældre på Aula.
  • Institutionen laver opslag med praktiske informationer om hverdagen i det omfang der er muligt.
  • Institutionen dokumenterer den pædagogiske praksis i galleri.

Forældrenes ansvar

  • Forældre holder institutionen orienteret om væsentlige forhold i familien, som har betydning for barnets trivsel enten personligt eller via stuens fællespostkasse.
  • Forældre holder barnets stamkort ajourført og indsætter portrætfoto af barnet.
  • Forældre benytter komme/gå modulet dagligt. Det er vigtigt at afhentningstidspunkt er så retvisende som muligt, da det kan sikre at vi anvender vores personaleressourcer optimalt. Melding om sygdom eller fri vil vi meget gerne have senest kl. 9 hensyn til planlægningen af dagen og anvendelse af vikar ressourcer.
  • Forældre holder sig orienteret om stuens hverdag og begivenheder igennem opslag i overblikket i Aula.
  • Forældre indkaldes til forældremøder, forældresamtaler og statussamtaler via kalender i Aula.
  • Forældre kan orientere sig om stuens pædagogiske arbejde og dagligdag i galleri i Aula.

Sådan kontakter forældrene institutionen i Aula

  • Den pædagogiske leder kan kontaktes via beskedsystemet som et supplement til direkte dialog. Den pædagogiske leder vil dagligt følge op på disse beskeder inden for åbningstiden.
  • Stuens personale kontaktes via beskedsystemet, som et supplement til den daglige dialog. 

Opfølgning og de fremadrettet tiltag

Klyngelederen formidler principperne til forældre og medarbejdere, og har altid ansvaret for at videreformidle principperne til nye forældre.

  • Klyngelederen implementerer principperne efter drøftelse med forældrebestyrelsen. Derudover er det aftalt at AULA sættes fast på dagsorden til bestyrelsesmøderne så længe det er relevant.
  • Principper for forældrepartnerskaber sættes mindst én gang årligt på dagsordenen i forældrebestyrelsen og klyngens MED (medarbejder udvalg med repræsentanter fra alle materikler), hvor der bl.a. evalueres; om principperne er kendt af alle? Om de bruges efter hensigten? Om der er behov for justeringer.