Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk grundlag

Det jeg hører, glemmer jeg
Det jeg ser, husker jeg
Det jeg gør, forstår jeg

- Confucius

I vuggestuen ønsker vi, at sikre børnenes udvikling motorisk, emotionelt, musisk, intellektuelt og socialt og støtte børnenes selvstændighedsdannelse samt give dem livskvalitet.

Dette skal ske i en atmosfære af varme, omsorg og glæde med et stimulerende og afvekslende miljø som forudsætning. Gennem pædagogiske aktiviteter, såvel i planlagte som i frie rammer, skal børnene have mulighed for at identificere sig med forskellige voksne. Det enkelte barn skal støttes i alder og udvikling, ligesom der skal tages hensyn til hele børnegruppens behov.

Relationen og omsorgen for det enkelte barn og børnegruppen skal være den altdominerende faktor i det, vi foretager os med børnene. Denne omsorg vil danne basis for, at barnet og børnegruppen med nysgerrighed sætter sig for at erobre verden omkring dem. Vi vil være de nærværende voksne, der ser det enkelte barn og tyder det enkelte barns signaler, så vi kan skabe det optimale miljø i forhold til barnets alsidige udvikling.

For børnene i Kastanie Allé er det vigtigt, at de voksne, der omgiver dem, har lyst til at være i børnehøjde og opleve verden omkring sammen med børnene. De voksnes nysgerrighed og engagement i det, der rører sig i omverdenen, smitter af på børnene – og omvendt. Det, børnene er optaget af, smitter af på f.eks. aktiviteter, som den voksne vil præsentere børnene for.

Vi ønsker, at børnene oplever et meningsfuldt samvær med andre børn og voksne og at børnene udvikler kompetencer, holdninger og værdier, så de kan opleve sig som en betydningsfuld del af fællesskabet og føle, at de bidrager til fællesskabet.

Vi ønsker, at børnene får en begyndende forestilling om sig selv og hvad de selv formår, så som etablere venskaber, konfliktløsning, behovsudsættelse, begyndende empati m.m.

Børns indbyrdes leg og samvær er grundlæggende for børns udvikling og læring. Børn udviser en glæde ved og lyst til hinandens samvær, men relationer mellem børn indbyrdes er ikke givne på forhånd. Børn skal aktivt skabe og udvikle relationerne med hjælp fra de voksne. De voksne skal sikre rammerne for legen og være bevidste om, at det er dem, der har ansvaret samværet/rammerne. Relationer til barnet er af allervigtigste betydning for barnets udvikling og den voksne har ansvaret for relationen og er bevidste om deres rolle og er autentiske voksne. Ligeledes er de voksne bevidste om, at der veksles mellem børne- og vokseninitieret leg. De voksne skal både gå foran barnet (lege med, lære fra sig), gå ved siden af barnet (observere, assistere, mægle, give ideer) og gå bagved barnet (observere og kun gribe ind ved konflikter). I vuggestuen går de voksne mest foran barnet, da vuggestuebørn bl.a. lærer og udvikler sig gennem samspil og leg med voksne og de kan bedre lykkes med at lege sammen, når de voksne leger med.

Dagligdagen er også præget af diverse rutiner, som er med til at give ro, tryghed og overskud. Børnene er aktivt deltagende i de daglige rutiner og vi har stort fokus på selvhjulpenhed. Læring er således noget som finder sted hele dagen.

Det pædagogiske personale er bevidste om, at børn har deres egne følelser, regler/logik og mening med det, de gør og vi er derfor forpligtiget til at bruge tid på at finde ud af, hvad der foregår i barnets verden og for at forstå barnet signaler, så barnet føler sig set, hørt og forstået og får en oplevelse af, at barnet har værdi sig selv.

Vi tager ansvar for det enkelte barns udvikling og dannelse af et stærkt fællesskab omkring børnegruppen. Alle tager ansvar for, at vuggestuen opleves som et rart sted at komme.