Forældresamarbejdsaftale i Klynge F
Når dit barn har fået en plads i en institution i Klynge F, starter et samarbejde. Det kalder vi et partnerskab. Partnerskabet er mellem dig/jer, og os som institution. Sammen skal vi sikre jeres barns trivsel og udvikling.
Vi vil her forsøge at beskrive nogle af de ting, som vi mener er vigtige, for at skabe det bedst mulige samarbejde.
AULA
AULA er vores primære kommunikationsvej mellem institution og hjemmet. Her kommunikeres alt lige fra stuens daglige gøremål, invitationer til møder og fester, nyhedsbreve og billeder fra dagens aktiviteter. AULA har også en besked funktion, hvor vi har mulighed for at kommunikere med den enkelte familie, hvis det er mere personlige emner.
Det er også her, I skriver, hvornår barnet kommer og går, hvem der henter, informerer om at barnet er sygt, har ferie og eventuelle daglige små beskeder som f.eks. at barnet har sovet dårligt.
I skal skrive hvornår jeres barn hentes, og af hvem. Dette er af hensyn til vores daglige planlægning, men kan også for nogle børn være en vigtig information.
Det er meget vigtigt at I svarer indenfor deadline, når vi spørger til om jeres barn holder ferie/fri. Det er unødvendige ressourcer, når vi vikardækker uden et reelt behov.
Daglig kommunikation og kommunikationsveje
Den daglige dialog er vigtig. Her er det altid stuens personale du skal henvende dig til. Når du afleverer og henter, kan der gives korte beskeder fra jer til personalet. I kan forvente korte svar fra personalet, da fokus vil være på børnegruppen. Hvis du har brug for yderligere dialog, så kan du eventuelt aftale en telefonopringning, eller en kortere snak/et møde. Vær opmærksom på, om det du har brug for at tale om, er noget børnene skal lytte på. Både dit eget barn, men også resten af børnegruppen.
Hvis der er noget der bekymrer dig eller noget du undrer dig over, skal du altid rette henvendelse til stuens pædagoger/faste personale. Du må gerne henvende dig til den Pædagogiske leder, enten på mail, på AULA eller personligt, hvis dit spørgsmål ikke kan løses af stuens faste personale. Der er altid mulighed for at kontakte Klyngeleder, men det er bedst først at rette henvendelse til de medarbejdere, der er tættest på dit barn.
Øvrige kontakter kunne være klyngens pædagogiske konsulent, eller Områdechef. Se hjemmeside for kontaktinfo.
Samtaler
Når dit barn starter, kan du som minimum forvente at få tilbudt en samtale om dit barns trivsel og udvikling på flg., tidspunkter:
- Ved dit barns start i vuggestue, eller børnehave
- Når dit barn er 2 år
- Når dit barn går fra vuggestue til børnehave og tilbud om opfølgning efter ca. 3 måneder.
- Når dit barn er 4 år
- Når dit barn er 5 år (skolestatussamtale)
Samtalerne afholdes kvartalsvis, og ikke nødvendigvis lige i den måned dit barn fylder år. De afholdes i institutionens åbningstid, og I vil blive varslet i god tid, så I kan planlægge ift. jeres arbejde.
Både forældre og pædagogisk personale kan udover dette ønske en samtale. Det kan være samtaler om en specifik problematik, en undren, eller væsentlige ændringer i familien.
Der vil blive udarbejdet en dagsorden, som I får udleveret i god tid, så I også har mulighed for at forberede jer. Efter samtalen vil I få et skriftligt referat.
Akutte samtaler hvor der er brug for, at vi taler sammen her og nu, aftales individuelt.
Til samtalerne vil der som udgangspunkt deltage to medarbejdere. Den pædagogiske leder deltager i samtaler hvor det vurderes nødvendigt, f.eks. hvis en medarbejder ønsker sparring, møder hvor PPR er deltagende, eller skal involveres, eller hvis der er uoverensstemmelser mellem personale og forældre.
Samtalen forberedes med en dialogguide, og der bruges en fast skabelon til referat og dagsorden.
Hjemmets betydning for barnets trivsel
Det er vigtigt for vores samarbejde om dit barn, at vi orienteres når der sker ting i hjemmet som påvirker barnets trivsel. Det kan være dårlig søvn, men det kan også være store ændringer i familien, både strukturelle men også følelsesmæssige, såsom sygdom/dødsfald/skilsmisse/flytning eller andet, der påvirker jer forældre, og dermed jeres barn.
Forventninger ift. hvornår et barn er klar til at være i institution ift. sygdom
Et barn kan modtages i institutionen, når det er rask. Det vil som udgangspunkt sige, at dets almen tilstand er, så barnet kan deltage i en normal hverdag i vuggestue eller børnehave.
Hvis barnet bliver sløj mens det er i institution, vil I blive kontaktet, og vi forventer I henter barnet.
Vi ringer, hvis vi oplever, at barnet ikke kan følge med i en normal dag, men måske er mere træt, ked end normalt, eller ikke spiser og drikker. Ikke kun hvis barnet har feber.
Der er stor forskel på at være hjemme og i institution, når man er ved at være klar ovenpå sygdom. Derfor kan I godt opleve, jeres barn virke klar til at komme afsted igen, for så senere på dagen at blive ringet op af stuens personale, hvis barnet f.eks. er ked, ikke spiser/drikker. Det er vigtigt med en god og tæt dialog i sådanne situationer med barnets behov i centrum.
Er du i tvivl om dit barn kan komme i institution, eller har brug for guidning i de forskellige børnesygdomme kan du orientere dig her: https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2020/Smitsomme-sygdomme-hos-boern-og-unge eller her: Information til forældre om smitsomme sygdomme hos børn og unge - Sundhedsstyrelsen
Netværk
Vores erfaringer sige os, at syge børn er noget af det der kan presse en familie allermest i en travl hverdag.
Derfor er vores opfordring til alle familier, at de kigger på deres netværk og får lavet aftaler om hvem der gør hvad, og hvor der evt. kan hentes hjælp.
Ikke alle familier har et netværk der kan bidrage, så derfor er der her nogle ideer til hvor man kan hente hjælp.
Hvis man har udfordringer med at få passet barn, og ikke kender nogen man kan spørge om hjælp, findes der flere firmaer eller organisationer der formidler kontakt til personer der gerne vil have et job som børnepasser.
Eksempler på dette:
Care.com (her kan man søge efter børnepasser): Barnepige: Find reservebedste til dit barn på Care.com
Hvis man søger en reservebedste: Find en reservebedste - Børnebørn (borneborn.dk) eller Reservebedste-forældre | Facebook
Hvis man mangler netværk: Enlig mor eller far – og ensom - Mødrehjælpen (moedrehjaelpen.dk)
Husk at I ved at deltage i fællesarrangementer i enheden, f.eks. arbejdsdage, forældremøder, forældrekaffe osv. kan lære de andre forældre at kende og at det kan måske udvide netværket. Legeaftaler kan aflaste en presset hverdag, og måske kan der laves lege-sammen aftaler på f.eks. lukkedage.
Ferie og fri
Lige som voksne i deres ansættelse har ret til, og brug for, 5 ugers ferie, så har børn også brug for ferie fra deres ”arbejdsplads” som er daginstitutionen. Derfor er det vigtigt, at I prioriterer både at holde fridage og ferie med jeres barn.
Informationer på hjemmesiden
På institutionernes hjemmesider kan I finde informationer om f.eks. lukkedage, ugerne for samåbent, vores seneste Pædagogiske tilsyn, telefonnumre til institutionen, og relevante samarbejdspartnere.
Forventninger til forældrene om praktiske opgaver.
Det er vigtigt for dit barns deltagelsesmuligheder, at der er tøj, både til ude og inde, så barnet kan være med i de fælles aktiviteter og fællesskabet, og at tøjet passer barnet.
Vi henviser til institutionens velkomstfolder/hjemmeside, hvis du vil vide mere om hvilke praktiske opgaver du har som forælder, når dit barn kommer i institution.
Forældrerettigheder
I institutionen laver vi hvert halve år en trivselsvurdering af børnegruppen, som kaldes TOPI (Tidlig opsporing og indsats).
Vi er forpligtet til at sprogvurdere børnene når de er 3 og 5 år gamle. I skal som forældre give skriftligt samtykke til at vi må sprogvurdere jeres barn. I kan altid bede om en kopi af det materiale der er udarbejdet omkring jeres barn.
PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) og samtykke.
Når vi og I, har brug for sparring med f.eks. en talepædagog (logopæd), en psykolog, en sundhedsplejerske, en bevægelseskonsulent (BOB – børn og motorik), eller vi skal søge støtte til jeres barn, skal I give skriftligt samtykke. Vi deler aldrig skriftligt materiale om jeres børn med samarbejdspartnere udenfor institutionen, medmindre der er tale om vold/overgreb. Og I har til enhver tid ret til at tilbagetrække et afgivet samtykke.
Ressourceforum (tværfagligt team)
Ressourceforum består af en talepædagog, psykolog, støttepædagog og sundhedsplejerske, og er vores samarbejdspartnere, når vi har brug for sparring på en specifik udfordring hos et barn, hos børnegruppen eller på vores pædagogiske rutiner. Hvis vi skal sparre om jeres barn, informeres i altid, og I skal give samtykke. I har også altid mulighed for at deltage. Deltager I ikke, vil I efterfølgende blive orienteret/få referat på et aftalt møde.
Åben rådgivning
Dette er et tilbud til alle forældre i Brønshøj/Vanløse med børn i alderen 0-18 år, der er bekymrede for deres barns udvikling. Se opslag med mere info i institutionen eller spørg den pædagogiske leder.
Jeres forventninger til os.
Når I får en plads i vores institution, så har I en masse forventninger til, hvordan det bliver for jeres barn at gå i vuggestue eller børnehave. I har også nogle forventninger til, hvordan det bliver at være forældre og til samarbejdet med det personale, I skal aflevere jeres barn til.
Forventninger er gode og dejlige, når de bliver indfriet. Nogle gange kan man opleve, at ikke alt blev, som man havde forventet. Så kan man blive usikker, skuffet, eller måske endda vred. Derfor er dialog vigtig. Jo mere forældre og personale kan få forventningsafstemt, når barnet starter, jo lettere bliver det at finde dialogen undervejs, både om alt det gode, men også om det der er svært.
Derfor skal I aldrig tøve med at kontakte os, hvis der er ting, I undrer jer over eller gerne vil vide mere om. Selv de mindste ting der er vigtige for jer, er også vigtige for os. Så del det altid med os.
”En del af fællesskabet”
Bestyrelsen har været med i udarbejdelsen af det materiale du netop har læst, og de har lavet nedenstående input til det at blive en aktiv del af fællesskabet i institutionen.
”Når dit/jeres barn starter i en institution i Klynge F, bliver det en del af et fællesskab med en masse andre børn, og du/I bliver samtidig også en del af et fællesskab med de andre forældre i institutionen. Det har stor betydning for dit/jeres barns trivsel og udvikling, at fællesskabet med de andre børn fungerer godt, hvilket det pædagogiske personale selvfølgelig værner meget om. Den indsats du/I gør for at etablere et godt fællesskab med de andre forældre kommer også dit/jeres barn til glæde. Det kan f.eks. være givtigt en gang imellem at arrangere legeaftaler med andre børn fra dit/jeres barns stue eller de andre stuer i institutionen. Ligesom, at man som forælder hjertens gerne må bakke op om afholdelsen af forskellige sociale arrangementer i institutionen, såsom sommerfest, juleafslutning eller lignende. Det kan alt sammen være med til at give dit barn en endnu bedre institutionstid og et endnu bedre børneliv. Har man mod på det, kan man som forælder også bidrage til det gode forældresamarbejde gennem forældrerådet i sit barns institution."
Klynge F, 2022